Digital marknadsföring har funnits sedan internets barndom, men det är ett ständigt växande och föränderligt område. I och med att tekniken och användarvanorna ändras blir olika områden mer eller mindre relevanta. Som företagare blir det alltmer viktigt att ha goda kunskaper om digital marknadsföring och hur man utnyttjar det på bästa sätt.
Enkelt uttryckt kan digital marknadsföring beskrivas som ett sätt att på digitala plattformar som datorer, surfplattor och mobiler nå ut till sin tänkta kundkrets, få dem att intressera sig för ditt företag, besöka din hemsida och i slutändan handla något av dig. Det är inte det lättaste att lyckas med och många företag går vilse i sina försök att nå rätt målgrupp eller i sina uppskattningar om vad som lockar kunder. Det finns över en miljon .se-domäner registrerade, så konkurrensen om att synas på nätet är stor. Men med lite taktik och kreativitet kan du lyckas bryta igenom bruset och väcka intresse för ditt företag.
Att hitta sin målgrupp
Det allra första du måste göra är att ta reda på vilka dina kunder är, och sedan söka upp dem där de finns. Att bara lägga upp en hemsida och annonsera blint över hela internet kommer inte att vara en lyckad strategi. Tänk dig medelvärdet av den kundkrets du vill vända dig till som en person. Kön, ålder, bostadsort, intressen och allt annat du kommer att tänka på. Är det företag du vänder dig mot så gör likadant där. Därefter tar du reda på var din tänkta person befinner sig på nätet och hur man kan nå personen på sociala medier, hemsidor och dylikt. Tänk dig din egna hemsida som ett nav, dit du vill styra kunden. Det första steget blir då sen att få människor att hitta till dig.
Sökmotoroptimering, SEO
Ett bra sätt att få trafik till din hemsida är att använda dig av SEO, sökmotoroptimering. Kort beskrivet går sökmotoroptimering ut på att få din hemsida att hamna så högt upp som möjligt i sökmotorns (framför allt Googles) sökresultat när användaren gör en sökning. Detta gör du genom att anpassa din hemsida efter ett urval sökord som du tycker beskriver din verksamhet på ett bra sätt. Därefter ser du till att fylla din hemsida med relevanta och kvalitativa texter där sökorden finns med.
En annan viktig aspekt av SEO är att få andra hemsidor att länka till din sida. Det kan göras på flera olika sätt, men i grunden handlar det om att kombinera SEO med vanlig PR, att helt enkelt väcka intresse för ditt innehåll, något du skrivit som andra tycker är värt att uppmärksamma och länka till. Ju mer relevant och inflytelserik den hemsida är som länkar till dig, desto högre rankas länken i Googles algoritmer och din sida kommer högre upp i sökresultaten. Google gillar färskt innehåll och kan avgöra om en text är kvalitativ eller inte, så att fuska sig till ett bättre sökresultat är svårt.
Content marketing
Content marketing hänger ihop med SEO och handlar helt enkelt om att väcka dina kunders intresse genom att ofta uppdatera din sida med nytt och spännande innehåll, och även helst få dem att interagera med och engagera sig i din sida. Det här kräver kreativitet och att du är ihärdig. En sida där någon skriver mycket under en period och sedan tystnar överges snart av användarna och slutar sina dagar som en död länk. Åtminstone någon gång per vecka bör du uppdatera din sida med nytt innehåll om du vill att användarna ska anse det vara värt att komma tillbaka.
Betalda annonser på sökmotorer, SEM
Att betala Google och andra sökmotorer för att få en annonsplats högst upp i sökresultatet, Search Engine Marketing, är också en möjlig strategi. Men här gäller att den som betalar mest får den bästa platsen, så det kan bli väldigt dyrt om det finns hård konkurrens om sökorden. Dock blir ju exponeringen väldigt bra, och företag som syns på Googles förstasida får mycket trafik till sina sidor. Dock är det naturligtvis tydligt vilka som betalat för att synas, så ett högt sökresultat med hjälp av SEO ses vanligen av den som söker som ett trovärdigare sökresultat.
Att lägga till sitt företag i Googles karttjänst är ett annat mycket bra sätt att få kunder om du driver en butik, restaurang eller liknande. Då kommer din lokal att synas när kunder i närheten söker efter till exempel restauranger eller butiker som liknar din. Det är gratis att lägga till sitt företag i Google Maps.
Närvaro på sociala medier
Att synas på sociala medier blir allt viktigare och vanligare bland företag och här finns alla möjligheter att få en personlig kontakt med sina kunder och nå dem med speciella och riktade budskap och kampanjer. Tänk dock på att anpassa dig efter din kundkrets. Vill du nå unga är det till exempel antagligen bättre att starta konton på Snapchat eller Instagram än på Facebook, är din kundkrets äldre kan du kanske helt koncentrera dig på Facebook, medan en väldigt teknikinriktad kund kanske hittas lättare på Google+. Återigen kan du föreställa dig din genomsnittliga kund och vilka sociala medier denne använder sig av.