Profil & Tryck

Profilprodukter

Profilprodukter är ett bra sätt att få ditt företag att synas. Framför allt handlar det om att bygga upp en igenkänning hos mottagarna och människor i allmänhet, snarare än att generera köp för stunden. Undersökningar har visat att profilprodukter är ett av de mest effektiva sätten att skapa igenkänning för ett företagsmärke eller logotyp, och många människor tycker om att få profilprodukter till skänks. Men det finns dock en del du bör tänka på när du ska ta fram profilprodukter till ditt företag. Att bara låta trycka upp loggan på billiga nyckelringar eller pennor kanske funkade förr i tiden, men numera kastas dessa produkter i papperskorgarna redan på väg ut från mässan eller eventet.

Med dagens moderna trycktekniker går det att trycka på i stort sett vad som helst, oavsett material och form. Den som är innovativ och tänker efter i sina val av profilprodukter har stor chans att se till att de får en lång exponeringstid. Visst kan pennor fungera fortfarande, men då ska de hellre vara av det lite mer exklusiva slaget, och kanske tryckas upp i något mindre upplaga.

Positiva värden och lång exponeringstid

Det är viktigt att profilprodukten får ett långt liv, att den är något som mottagaren verkligen kan ha nytta av i arbetet eller vardagen. Ett USB-minne är ett bra exempel. Ett USB-minne är billigt att tillverka och att få ett USB-minne till skänks är något som de flesta människor blir glada av. Redan där har man skapat ett positivt värde och en wow-faktor. Ett USB-minne är heller ingenting man slänger utan det kommer antagligen att få ett långt liv på skrivbordet och kanske passera mellan många mellanhänder under sin livstid. Hela tiden med din logga eller företagsnamn tryckt på ovansidan.

Fokusera på målgruppen

Att identifiera mottagarna är mycket viktigt när du tar fram profilprodukter till ditt företag. Vilka är dina kunder och vilka produkter kommer de att bli glada av och använda i vardagen? Nyckelringar kanske faktiskt är perfekt på en bilmässa, liksom P-skivor eller isskrapor. Anteckningsblock, portabla läslampor, snygga bokmärken och pennor på en bokmässa osv. Det skadar inte heller att vara lite skämtsam, varför inte trycka upp loggan på paraplyer inför en mässa på höstkanten i Göteborg? Det oväntade är ofta det mest effektiva och något som kan generera att det skapas ett sug efter produkten.

Elektronik är alltid populärt, som ovan nämnda USB-minne, men du kan även välja att satsa på lite exklusivare produkter till människor som redan är kunder eller samarbetspartners. Hörlurar och portabla högtalare är mycket populära som profilprodukter. Powerbanks är ett annat exempel. På en sportmässa fungerar stegräknare eller vattenflaskor utmärkt som giveaways, på en matmässa är picknicktallrikar, whiskyglas eller muggar populära och roliga gåvor.

Allt är möjligt

Det finns många företag som erbjuder ett stort urval av produkter inom profiltryck. Låt dig inspireras men låt det inte begränsa dig. Det går att trycka på i stort sett vad som helst, och det är alltid möjligt att köpa in ett stort parti av en produkt billigt och själv vända dig till ett tryckeri.

Väljer du rätt och smart kommer dina produkter att få ett långt liv och sprida sig på ett naturligt sätt i människor vardag. Det ger ditt företagsnamn en lång exponeringstid, vilket gradvis kommer att öka medvetandegraden hos människor om ditt företag. Men satsa alltid på kvalitet och på att fokusera på vilka dina kunder är och vad ditt företag står för. Billiga plastprylar är dålig reklam för ett företag som påstår sig vara miljömedvetet. Tråkiga och fantasilösa profilprodukter rimmar illa med budskapet att ditt företag är kreativt och bra på att hitta oväntade lösningar.