Profil & Tryck

From the Blog

Annonsera på Google och hitta rätt målgrupp

Varje gång ett företag betalar för en annons i en tidning så innebär detta till mångt och mycket om ett skott i mörkret. Ett väldigt dyrt sådant dessutom. Man kan förvisso anpassa sin annonsering utifrån vilken typ av tidning man väljer, men det är trots detta svårt att hitta rätt målgrupp. Till den höga kostnad som annonsering av detta traditionella slag för med sig så kan det handla om pengar i sjön. Det finns idag annan marknadsföring som ger bättre valuta för pengarna och ett exempel på detta handlar om att annonsera på Google.

Annonsera på Google? Hamna överst på en lista som folk ändå bara scrollar sig nedåt i? Många företag har en skepsis till att annonsera på Google och av just dessa skäl. Till en viss del finns också en relevans i detta. Många privatpersoner som gör en sökning väljer bort annonserna som syns överst i listan och fortsätter istället i den organiska listan som syns under. Men, många väljer även att klicka på annonserna – och det handlar om betydligt fler än vad man kan tro. Att synas i den organiska listan är enormt viktigt, men det tar ofta tid att göra så och det handlar alltid om ett långsiktigt arbete.

Ditt företag syns direkt

Att annonsera via Google och skapa en synlighet direkt gör att man som företag får en kickstart gällande den digitala närvaron och att man sätter sig i folks undermedvetna. Under tiden kan det mer långsiktiga arbetet med SEO fortlöpa – det som handlar om att synas i den organiska listan.

Både vad gäller SEO och vad gäller att annonsera på Google bör man ta hjälp som företag. Att anlita en SEO-byrå som även kan erbjuda SEM (som handlar om marketing och annonsering) gör att man får ut maximalt av den budget man satt upp för marknadsföring.

Fördelar med att annonsera på Google

Vi tänkte rada upp några av de fördelar som finns i att annonsera på Google och med att starta upp en kampanj via Google Ads. Enklast blir det om vi gör detta i form av punkter och då enligt följande:

  • Du betalar för vad du får. Att annonsera via Google innebär att du betalar för de klick som din annons genererar. Om ingen klickar så betalar du ingenting och det är en stor fördel. Låt säga att din kampanj misslyckas. Du betalar då ingenting – men får viktiga läropengar för framtiden. Om det blir en succé så betalar du pengar, men å andra sidan så får du också in massor av kunder. Google Ads handlar om win-win och är långt ifrån det skott i mörkret som annonsering i tidningar är.
  • Du hittar din målgrupp. Som sagt: genom att annonsera via valda sökord så garanteras du också att rätt målgrupp ser din annons. De söker ju trots allt på dessa ord, eller hur?
  • Du kan mäta och analysera. Fördelen med Google Ads är att du hela tiden får mätbara resultat och att du kan låta dessa styra framtiden. Vilka ord fungerar bra, vilka fungerar sämre? Din hemsida kan optimeras utifrån den information en kampanj ger dig!