Därför är kundkommunikationen viktig för marknadsföringen
Har du funderat över kommunikationen du har med dina kunder? Har du en bra kommunikation med de som är dig nära i livet? Vill du utveckla ditt sätt att kommunicera för att bygga ditt företag?
Har du en produkt att sälja finns det ingen viktigare än marknadsföring. Din produkt är till för att hjälpa andra människor och om de inte vet om att den finns är det ingen som kommer att köpa den. Din produkt kan vara en kurs eller en pryl, men även en föreläsning eller ett event. I alla fall måste det till en kommunikation med konsumenterna. I dag är marknaden överhopad med olika sorters kommunikation och det gäller därför att hitta rätt väg till din köpgrupp. När vägen väl är klar ligger det på dig att göra det intressant för konsumenterna att uppmärksamma det du säljer.
Förr och nu
Förr i tiden var det mest djungeltrumman som gällde och du kanske tycker att det är överflödigt idag. Det finns ju internet och alla googlar och tittar på den senaste trafiken. Att det är där du ska lägga ner allt krutet på att kommunicera. Så sant. Det är där det händer. I alla fall mycket av det. Men det kanske bara är själva ljuset som faller på din produkt där. Har du aldrig själv lyssnat på vad dina vänner säger om en sak eller en föreställning? Eller frågat om råd efter bästa sättet att göra något? Vad de tycker om en viss sak på marknaden? Om de tycker att du ska skaffa en viss produkt eller gå och se den show du funderat på att se under lång tid? Vi gör fortfarande så. Pratar med våra vänner och bekanta. Vi kommunicerar.
Vad är PR?
Du har säkert sett bokstäverna PR. De står för Public Relations. Det innebär inte att någon gör direkt reklam för din vara eller tjänst. Vad det innebär är att de kommunicerar om vad de tycker om den. Så det viktigaste för dig är att vara aktiv i kommunikationen med de som redan provat din produkt, de som sett din show, de som gått din kurs eller köpt din tjänst. När du får människor att prata om det du vill kommunicera har du fått igång en bra marknadsföring som handlar om mer än reklam. Det handlar om att lära känna dig och det du gör eller vad du står för och vill med dina erbjudanden.