Profil & Tryck

From the Blog

Framtidens reklam – hur kommer den att se ut?

När det kommer till framtiden, som vi inte vet någonting om – egentligen – i och med att det kan dimpa ner en asteroid i morgon som förstör vår planet och ödelägger det vi i dag räknar som civilisation, finns det en hel del kvalificerade gissningar om hur framtiden kommer att te sig. Det finns filmer, böcker och studier som bedrivs på vetenskaplig nivå, som försöker sia om framtiden. Om man tänker sig att framtiden ska förstås utifrån vår kännedom om historien, och om vi förstår vår egen historia, kommer vi även att kunna förutspå framtiden.

Så hur kommer framtidens reklam att se ut?

Digitala reklampelare

Detta finns ju redan. Digital reklam på allmän plats, på tågstationer, i bussar, i stadsbilden och utanför affärer. De har blivit möjliga med teknikens utveckling. I dag har vi datoriserade skärmar som kan visa all sorts reklam. Men hur kommer morgondagens reklampelare att se ut? I filmer som ”Hungerspelen” sänder medierna sina nyheter via 3 D sändare som spelar upp filmerna i 3D. Kommer morgondagens nyhetssändningar att visas på himlen? Kommer reklamen att visas på himlen som en enda reklam i skyarna över staden?

Digitala filmer på allmän plats

Kommer vi att få se hela filmer medan vi passerar affärerna? Redan idag kan vi se reklamfilmer si TV-monitorer medan vi står och väntar i butikskön. Sitter man på bussen kan man se samma TV-monitorer som visar reklamfilm i bussen. Men hur kommer framtidens reklamfilmer att sändas? Kommer de att sändas och visas direkt i våra egna mobiler? I våra digitala klockor? I 3D sändare och i 3 D form?

Digitala glasögon som tar emot reklam

Det har ju redan uppfunnits digitala glasögon. De har inte fått det genomslag som tillverkarna trodde och hoppades på. Kommer framtidens glasögon att kunna visa information, eller till och med hela reklamfilmer medan vi passerar butikerna som filmerna gör reklam för? Reklambranschen tror det. Med de olika apparna är det tänkt att vi ska ta emot reklam från de olika butiker som vi passerar när vi går i en galleria eller i staden.

Från de traditionella reklamplatserna till de oväntade

Vart reklamen tar vägen vet vi alltså inte. Kommer morgondagens reklam att visas i de traditionella reklamplatserna? Såsom i TV-soffan? I Bio-salongen? Kommer de att flyttas från tidningarna till….Youtube?

Vad kommer framtidens ”Youtube” att vara? Det vet vi inte. Det enda vi kan veta är att idéerna och reklamen kommer att formas efter de kanaler som morgondagens ungdomar kommer att känna till. Anslaget och reklamens sätt att berätta kommer förmodligen att vara det samma, däremot kommer kanalerna och medierna vara annorlunda. Den som lever får se!