Skapa vi-känsla med gemensamma kläder
Ibland är det de små knepen som gör en personalgrupp enhetlig. Gemensam klädsel är ett sådant. Beroende på företagets verksamhet är det olika slags profilkläder som är viktiga. Arbetar man som hantverkare, är det ju bra om företagets namn och logga är väl synlig på hantverksbyxorna och jacka. Arbetar man som städare kan det vara på städkläderna, i butik på ryggen, i restaurang framme på magen och på skönhetssalong på den vita rockens rygg.
Färgen är viktig
På samma sätt som man väljer att trycka företagets namn och logga på de olika arbetskläderna, är färgen på kläderna minst lika viktig. På skönhetssalongen vill man kanske påminna lite om ett sjukhus. Då är det bäst med vita rockar. På en sober restaurang kanske man vill bära svart, liksom på den lokala puben. Om man är hantverkare, eller byggare som jobbar utomhus är det viktigt att alla syns, även i mörker och då är lysande grönt, gult eller orange bra färger att välja mellan.
Hädd som man är klädd
Ett gammalt ordspråk lyder att man blir hädd som man är klädd. Med det menar man att om man klär sig snyggt och propert, blir man också bemött på ett mer seriöst sätt än om man är klädd i trasor och smutsiga kläder. Det första intrycket får man bara en chans på sig att göra en gång. Vi, människor tenderar att bemöta andra efter hur vi är klädda. Vi är ju som andra flockdjur och har inget annat än utseende att gå efter när vi möter en ny person. De som vi inte känner, reagerar vi nästan instinktvis på. Vi måste bedöma om, de som är obekanta, är vänligt sinnade mot oss, eller om de har ont i sinnet. Så, när det kommer till att göra reklam för det egna företaget är det kläderna som gör det mesta jobbet åt oss. Varför inte utnyttja det och se till att trycka smarta profilkläder till personalen. På så sätt är de levande reklampelare för företaget.