Profil & Tryck

From the Blog

Så kan du skapa reklam för din cateringfirma

Har du en egen cateringfirma? Om du har en sådan, kanske du redan har en stadig kundkrets där du har de kunder som du önskar så att du går runt med din cateringfirma. Om inte, kanske du vill få fler kunder? Då är marknadsföring central för dig. Hur ska den gå till? Och hur gör man reklam för din cateringfirma? Här tar vi upp några bra saker som man kanske kan tänka på.

Ha reklam på bilen

Att ha reklam på den bil som du använder dig av när du är ute och kör ut maten är ett bra sätt att göra reklam. Då kan man ha hela bilen som en reklampelare. Då syns det väldigt tydligt vilken cateringfirma det är som kommer med maten. Det kan skapa nyfikenhet bland dem som ser din bil. Då är det bra att ha hemsidans adress fullt synlig på bilen som kan locka dina gäster att gå in på internet. Då är det viktigt att ha en adress till hemsidan som är lätt att komma ihåg, typ matverkstan.se, eller cateringuppsala.se, vilket är en bra adress till hemsidan om det är i Uppsala man arbetar.

Gör reklam bland dina n nuvarande kunder

Att passa på att göra reklam för din cateringfirma när du bjuder på maten är också bra. Det gäller att se till att vara synlig överallt där man rör sig bland människor, för man vet ju inte när det är deras tur att behöva beställa mat från en catering firma.

Öppna en lunchrestaurang

Ett annat, men mer långsökt sätt att göra reklam är att öppna en lunchrestaurang. De flesta cateringfirmor brukar dock göra tvärtom. Men det skadar ju inte att göra reklam genom att erbjuda folk att komma och äta av maten som man erbjuder vid en catering. På det sättet blir de som kommer och äter lunch i din restaurang medveten om att du har en cateringfirma, och möjligtvis kommer de att komma ihåg det när de behöver catering.

Bästa reklam en brukar vara nöjda gäster

Som de flesta känner till, är nöjda gäster det bästa sättet att göra reklam på. Det gäller såväl hantverkare som lunchgäster och andra som är i behov av en catering. Man brukar prata om mun-mot-mun-metoden. Då nöjda kunder pratar om maten och man får höra från nöjda matgäster att det har varit en god mat på ett visst ställe. Sådana positiva rykten brukar sprida sig snabbare än vinden, vilket är bra för dig som har en cateringfirma.