Så kan målare stärka sin närvaro på nätet
Många skulle skriva under på att internet är en otroligt effektiv kanal för marknadsföring. Just internet som term är givetvis väldigt bred, och innefattar till exempel annonser i onlinetidningar, sökordsmarknadsföring, sökmotoroptimering samt annonsering i sociala medier. Allt det här är kanaler som en målare kan ha mycket nytta av.
Fördelarna är kanske främst två; det finns möjligheter att tydligt ringa in sin målgrupp (i motsats till radio eller papperstidning exempelvis) och det går att mäta intryck, klick och konverteringar. Den målare som till exempel sysslar med annonsering i sökmotorer kommer att kunna se exakt hur mycket marknadsföringen ger – och hur mycket man lägger ned. När man har den här informationen är det enkelt att optimera sina annonser eller vidta annan relevant åtgärd.
Sökordsmarknadsföring
Att komma igång med sökordsmarknadsföring i någon av de stora sökmotorerna är enkelt. Det krävs oftast bara att man skapar ett konto och registrerar ett betalkort. Med det sagt, tar det givetvis en del tid att lära sig programmen och lägga upp annonser också. Ska man göra det riktigt bra, får man räkna med att lägga ned ganska många timmar. Det här är dock för många mycket välinvesterad tid, som ger god avkastning.
Så hur ska en annons egentligen se ut?
Det finns inget rakt svar på detta, givetvis. Men testar du att söka på till exempel ”Målare Hägersten” kan du titta på annonserna som kommer högst upp. Att det första resultatet har ”Målare Hägersten” i sin titel kan tyda på att de optimerat sin marknadsföring just för det sökordet, snarare än enbart ”målare”, till exempel. Detta eftersom din Quality Score kan höjas genom att inkludera sökordet i annonsen. En hög Quality Score på en annons leder till rabatt på ett givet sökord. Om ”Målare Hägersten” är sökordet vill man gärna också ha med de två orden på landsidan, då även detta kan öka annonsens QS.
Annonsering i sociala medier
Annonsering i sociala medier har blivit mycket populärt på senare år. Exakt hur det går till varierar naturligtvis mellan olika plattformar. Ofta har du goda möjligheter att ringa in din målgrupp baserat på till exempel civilstånd, ålder och intressen.
Du som är målare kan till exempel rikta dina annonser mot användare som just uttryckt ett intresse för till exempel renovering, måleri eller byggnation. Per klick, tenderar detta att vara något dyrare jämfört med hur det ser i sökmotorer. Med det sagt, kan priserna inom sökordsmarknadsföring variera rejält, beroende på vilken bransch det handlar om. Ska man annonsera som målare är det sannolikt dyrare än om man säljer fiskedrag, till exempel.
Sökoptimering
Något annat som blivit allt populärare på senare år är sökmotoroptimering. Det handlar helt enkelt om att man försöker få upp sidan så högt som möjligt i sökmotorerna och därigenom få trafik på ett givet sökord. I många nischer och segment är konkurrensen mycket hård, men det finns också relativt oexponerade nischer där det är betydligt lättare att nå toppositioner. Ungefär som vid sökordmarknadsföring väljer man ett primärt sökord – Målare Hägersten till exempel – och försöker ranka högt på just det ordet.